Pravda
|
…Utajované pravdy…
|
Venali
|
Scientia non est potentia, quae prologum
potentia solidum est. Tak zní jedno prastaré latinské rčení, což znamená:
Vědění není moc, ale jen předehra k moci.
Ano vědění, dar, kterého nedosáhne
každý, moc a síla, pokora, oddanost, to vše si jde ruka v ruce s Pravdou,
ale na druhé straně je tu i krutost, zloba, žal.
Co je pravda a co lež, co víme a co ne,
bohatá je moudrost a moc vědění. Cit k dobru a víra v Pravdu, ano
v tu čistou nepotřísněnou pravdu světa a všech tvorů, nadpozemské moci a
síla víry v to, v co má cenu věřit, pro co je důležité žít. Pro co
žít, pro co umřít. V čem je pravda a kam se schovala, když ji potřebujeme, proč
ustoupila sestře Lži, sestře, jenž obývá nynější svět, svět lidí, jejž přestávají
být současníky budoucnosti. Kdo však těmito současníky budoucnosti v naší
minulosti byl? Kdo stanul tváří v tvář Pravdě, matičce základního kamene
„všeho“? Co je a co bude, co se skrývá, chystá, a co nás nemine?! Polemika
v této sféře je nekonečná, vzdálená, vytáčivá i bolestivá. Kdo jsme a
proč, pro koho a za co? Co je posláním, pravdou…
Možná to je otázka pro neformální logiky
a epistemology, kteří se pravou zabývají, ale nejen pro ně.
Měli jste někdy pocit úzkosti, nicoty a
poznání, úsilí cokoli změnit, zdání o střetu s Pravdou Pravd, ale síla na
sdělení a otevření všech těchto dveří světu byla ty tam?! Mnohé to potkalo a
další to potká. Pravda prochází kolem nás a jen my, my nicotní hledíme
k zemi, nevzhlížíme k důležitému a pravému. Když chceme být
obelháváni, budeme obelhávání, dovolili jsme, aby nám byly sdělovány lži,
abychom se s pravdou setkávali stále méně a méně, a Lež je nám servírována
na zlatém podnose. Kdo jsme, aby bylo s námi tak zacházeno, co jsme byli a
co budeme, co druzí si mohou k naší osobě dovolit a co zůstává zakázáno,
to nám zůstává utajováno, zastrčené za černým závěsem v pozadí.
Tento svět není takový, jak si mnozí
myslí, není zdaleka tak prázdný ani tak dobrý. Je všestranný, prapodivný, ale
většina z nás „pobíhá se zavřenýma očima“… nehledí k rozvinutí sebe sama, jen
bez okolků utíkajíc někam pryč. Na tomto světě je málo těch, co otevřou oči a
rozhlídnou se… „pak popojdou a usednou na pěšinu, přemýšlí, bdí a pak se uberou
jiným směrem“…
Pravda na nás mnohdy mává, mává
z dálky bílým kapesníčkem, žádá o povšimnutí zařazení a vnímání, ale co
při nás stojí, že nejsme schopni si tohoto gesta od „paní velevzácné“
povšimnout, co nám zastiňuje rozhled a pohled dál, dál do dáli všeho potřebného
a vznešeného. Hra, drama inteligence aneb bouře ireálna se nám každým dnem
odehrává před očima, před zraky všech, kdo chtějí být obelhávání tím, co prý
nás uceluje v poklidném žití. Avšak
nejsou-li patrny pozitivní rozdíly, není možno žádnou věc definovat jako
pozitivně odlišnou od jiné. Co je tedy ta naše Pravda, a na druhé straně Lež?!
Zkusme se prodrat do zaprášených myslí a shonů pochodů všeho kolem nás,
k pohnutkám k nalezení pravé a pravdivé Pravdy. Pravdy bez závorek a
bez dualit ve způsobu uvažování. Proto projevuji nutnost ke změně metody
poznání. A jak tvrdí mistr Charles Hoy Fort: „Vyrazím s vámi dveře, jež vedou na
onen svět.
Pokud na sebe vezmu úkol pozorovatele
učitele, ukládám si na svá bedra velký úkol a zároveň poznatek „země nikoho“.
Ocitám se v pozici cestovatele-vyslance.
Zmínila bych větu, kterou napsal Louis Pauwels
a Jacques Bergier do své knihy Jitro kouzelníků. „Je možné, že naše civilizace
je výsledkem dlouhého úsilí, abychom ze stroje vytěžili moci, které ovládal
dávný člověk.“ Tato věta nás přenáší za začátek a zároveň i na konec mého
poznání. V jistém případě můžeme být zmechanizování, ale na jakém konci se
nyní nachází pravda?! Kdo tentokrát ji v tomto případě nalezne?
Svět by byl tím, čím chceme, aby byl…
ale musíme chtít, musíme něco obětovat a něco zničit, zničit to, co nám stíní
ve svobodném bytí…
Pro dnešního stresovaného a vyčerpaného
člověka, či tvora, nuceného žít v narušeném životním prostředí, mají jisté
odpovědi stále vetší a větší význam. Víme ovšem kde tyto odpovědi hledat;
Hledat toho, kdo je schopen nám poskytnout útěchu srdci i rozumu?!
Můžeme začít boj od všedního viditelného
k fantastickému neviditelnému. Není pouze chladný mechanismus, ale také
chladný lid. To co nás mnohdy odhazuje zpět, nebo mimo dráhu našeho „všeho“.
Druhé latinské prastaré rčení nám říká:
Scientia ultima stat pretio ultime. „Velká moudrost stojí velké oběti.“ A k tomuto připojím citát Nielse Bohra:
„Jsou dva druhy pravdy: pravdy triviální, pro něž jsou opačné názory naprosto
absurdní, a pravdy hluboké, které se poznají podle toho, že jejich protikladem
je zase pravda.“
Moudrosti jsou právem z velké části
pravdivé, ale je na nás, abychom tuto pravdu nalezli, bohužel se to nepovede
každému. V tom případě, nejsou někteří o mnoho ošizeni, nechybí jim
k životu něco, co by je naplňovalo, vyplňovalo cosi v nás, kam patří
právě tato pravda, co je na nás, abychom zaplnili?
Mezi námi je mnoho pravd, kterých je
potřeba lidstvu sdělit, ale co by se stalo, kdyby se tyto pravdy dostaly mezi
nás, co by to udělalo s námi a s našimi životy?!
Existují fakta, pohnutky a podložené
teorie, zatajované skutečnosti, které „oni“ nemají v plánu nám osvětlit a
předložit. Ptám se tedy, stojí za tímto činem něco, co nesmíme znát? Je dobře,
že se mezi „obyčejné“ lidi tyto skutečnosti nesmí dostat? Ano, velice prostá
odpověď, řeknete si, ale je opravdu tak lehká, jak se tváří. Nikdy není vše
takové, jak se zdá. Možná se řídí těmito větami Marka Twaina: „Nikdy neříkej
pravdu někomu, kdo si ji nezaslouží.“ Avšak kdo jsme, abychom mohli soudit?
„Kdo je bez viny, nechť hodí kamenem!“ Ale jednou z velkých pravd vyřkl
Lech Przeczek. „Ne každý snese pohled na nahou pravdu bez následků.“ A
z části mi odpověděl na danou otázku, zda je opravdu správné, aby nám byly
zatajovány skutečnosti. Ne každý by dokázal přijmout pravdu takovou jaká je. Je
možné pravdu dovést do perfekce? V dnešním světě nikoli.
Avšak jediný člověk v tomto světě
nezmůže nic. Čeho je obvykle potřeba ke změně pohybu? Otřes, či udání jiného
směru, proto si myslím, že i v tomto světě je potřeba zadat jiné
souřadnice a pohnout se jiným směrem, jiným a lepší, cestou pravdy. „Hledání
pravdy je způsob života.“ Sokrates. V našem životě hraje velkou roli
racionalita. Jak bylo napsáno 1. 10. 1994 v Lidových novinách:
"Chceme-li být racionální, musíme se vzdát představy, že naše věty musí
být založeny na pravdě." Ale je tohle tvrzení správné? Není lepší být
závislý na pravdě? Hledání pravdy je mnohdy nahrazeno, čímsi, co můžeme nazvat
„režim výmluvnosti“. Čeho nám dává pravda a čeho lež? Zřejmě je na čase připustit
si, v našem postmoderním světě, že pravda ztrácí svůj význam. Je to
správné?
Můj dojem je však podložen tvrzením o
nejednoduchosti dnešního světa a bylo by nutné tento svět vidět jiným okem, než
si mnozí z nás myslí, plno otázek již padlo, jak v mé práci, tak v naší
historii, leč ptám se, kde máme odpovědi na naše dotazy, otázky, smíšené
pocity?!
Pravda by tu nebyla bez člověka, neboť
on ji tvoří slovem a někdy i skutkem.
Obvykle se připouští takřka vědoucích
věcí. Každý člověk má svou pravdu, názory nás všech se můžou lišit od názorů
ostatních, protože jednotlivec mnohdy nevnímá širší souvislosti.
Dá se žít bez pravdy? Stačí nám jen to,
co se pravdě podobá? Vidět jiné věci, z větší výše historie, jež nejde zvrátit.
Příčina je však někde v nás, někde uvnitř našich těl, které jsou pouhým obalem
a schránka duše. Toto sídlo příčiny je velkým spektrem naší křižovatky srdce a
rozumu, rozumu a citu, srdce a lásky. Spojnice toho nejdůležitějšího, ani ne
tak k chápání, jak k prožití. Ten kdo neprožije pravý cit, prožitý pravdivě,
bez předstírání, ten kdo opravdu miluje a ten, jenž jedná a myslí spravedlivě,
bývá šťastným a věčným…
Zastírání a podvod, lež a zvyk používání
masky, nechť ať je potrestáno, to by měl být zákon, zákon na základě pravdy, podložen
tím, pro co je na tomto světě stále důvod být a žít, dále snít a plnit si tyto
své sny a přání. Není na světě krásnějšího okamžiku než vidět oči rozzářené
štěstím a spokojeností! Dbát a hájit si tyto vize, snít dál a jít si za svým
cílem. Odhodlat se překonat snadné i obtížné překážky, a zbavit se lží.
Mezi lží a pravdou leží něco, co
nazýváme Tajemstvím.
Co je to vlastně tajemství, co nám
ukazuje, co nám nabízí a dává. S trochou obrazotvornosti si umíme
představit moc tajemství, které by mohlo vládnout světu. Ale je mezi námi
takové tajemství, které se nesmíme dozvědět, které ví, jen pár vyvolených na
tomto světě. A těch pár vyvýšených je rozdělena na dvě části, Ti, jenž dělají
vše, aby toto tajemství došlo cíle, a Ti jenž nechtějí dělat nic pro to, aby se
části tajemství dozvěděla dnešní populace ba ani jakýkoli čin pro zničení
těchto plánů.
Mnozí, když nevědí nic o této pravdě,
dělají vše, aby se tuto pravdu dozvěděli, za čas tuší co se děje, a později
zjistí to, po čem pátrali, ale tento čin jim je osudným. V tom lepším
případě se nedozví nic a jejich čin bývá zapomenut. Co tedy říci k tomuto:
V dnešním světě nevládne pravda, nevládne spravedlnost, vládne moc peněz,
moc sobectví a výhra nad všemi, i za cenu ztráty mnoho životů. Zastírat pravdu a
říkat to, co lidé slyšet chtějí, ostatní je jen tříštění a rozptylování
činností v řešení problémů, tímto dosažených. „Spravedlnost bez moci je
bezbranná, moc bez spravedlnosti je tyranie.“ Blaise Pascal. S panem
Pascalem bych souhlasila, nač moc bez spravedlnosti, nač spravedlnost bez
správné moci.
„Mocní jsou většinou jak divadelní masky
a obdiv vzbuzují jen u prodejné chásky.“ V této větě Jean de La Fontaine
vystihl mnohé. Mnoho mocných si nasazují masky před divadelní hrou, pak nám, obyvatelstvu
dnešního z velké části demokratického světa, zahrají „divadélko“ a diváci
s úsměvem tleskají. Avšak, kde je ta pravdivá pointa, která bývá, kde je
ta zbabělost, která zbývá, co je horší než lež, nevím o ničem. Snad horší než
to dnes je, být nemůže, ale NIKDY neříkej nikdy, však očekávejme vždy horší
věci, čekejme na den, kdy nám bude sdělena pravda, a mi budeme odsouzeni
k zániku. A jak praví arabské přísloví: „Ptej se zkušeného, a ne
učeného.“ Zkušenost je Pravda, zkušenost
je základ a modrost sama…
Mít ale na vše objektivní názor a
správné přesvědčení je neodchylovat se od evidence, kterou nám poskytují smysly
a přístroje. O tom jak chápat pravdu nám žádný přístroj neřekne, to musíme
naslouchat svému smyslu. Svému srdci, které vede věčný boj s rozumem,
který jedná v souladu s racionální vyhlídkou na onu věc. Povětšinou
je to však podvědomě vynucenost sama.
Přesvědčení bez evidence, a tedy i bez
objektivity, mají obvykle jeden velký handicap. Svou libovolností nás vrhají
mimo smyslovou realitu. A člověku bylo dáno tělo i duše, tedy možnost chápat a
vnímat. Možná jsem dosáhla hlubin nepřípustného, však doufám, že myšlenkové
pochody a moc pochopit svět se posune kupředu. Však přemýšlet či je to správné,
zda nikoli, by bylo mimo naše chápání, mimo naší dimenzi. Pojímat každou věc,
jako by zaujímalo určité gradace, série etap mezi skutečností a neskutečností. Proč
se tedy volí spíše lež? Proč volit fakt uklidňující náš rozum, nežli fakt
znepokojující? Nač vylučovat? Při výpočtu a výčtu tohoto začarovaného kruhu lez
začít kdekoli. To ej jen součet faktů a s nimiž můžeme začít, když chceme
ovládnout celost světa.
Takže vyzdvihnout pravdu, nebo ji
zavrhnout?
Epilog
…A léta míjela a vrásky na mladistvých
tvářích a šedivých vlasů těch, co mohli změnit svět, přibývalo. Nikde nenastala
změna, jen lidé byli zapřažení a touha po moci mocných byla silnější než víra
v blahobyt veškeré populace. Nastal pád systému a životů ubývalo, snahy se
tomuto vzepřít nezbylo nikdy. Nicota a pláč, všude kolem zněla…